Introduktion till sökmotoroptimering

Här får du en introduktion till sökmotoroptimering, SEO (Search Enginge Optimization).

Med bra synlighet i Googles sökresultat kan en webbplats få så mycket som 50-90% av all sin trafik utan att betala för annonsering, trots detta drar sig väldigt många webbplatsägare sig för att anlita en specialist eller satsa tillräckligt med resurser för att göra SEO själv.

Behövs det ytterligare en guide om sökmotoroptimering?

Idag finns det gott om SEO-guider, vissa är riktigt bra och andra är mindre bra.

Tyvärr så finns det mängder av felaktigheter som sprids om sökmotoroptimering och en stor del av den information som finns är inaktuell.

Det finns också många företag som inte riktigt förstått att det är lönsamt att synas i Google.

De som redan förstått vinsten med att synas där kunderna faktiskt söker har ett försprång, men än är det inte för sent att komma igång för dem som som inte börjat.

Denna guide vänder sig till både nybörjare och mer avancerade.

Även du som inte avser att utföra SEO själv, utan först och främst vill outsourca jobbet, har nytta av att sätta dig in i grunderna.

Obs! Om du upptäcker något fel eller annan felaktighet så rapportera det via mejl till info@cyberworks.se.

Du kan också ställa frågor och ge både positiv och konstruktiv kritik.

Håkan Zander

Vad är sökmotoroptimering?

Alla förbättringar du gör med din webbplats och allt du gör som leder till att du får en länk från någon annans webbplats påverkar hur du exponeras i Googles sökresultat.

Sökmotoroptimering handlar just om att förbättra ranking och synligheten i Googles organiska sökresultat (SERP, efter Search Engine Result Page).

Ska man bryta ner de olika delarna så brukar man tala om följande:

  • On Site – Hela webbplatsen. Det kan handla om strukturen, navigationen, laddningstiden, säkerhet (SSL / HTTPS) och även designen.
  • On Page – Grunden i On Page, eller On Page-optimering, är att skapa och anpassa innehållet på en sida för ett primärt och kanske flera sekundära sökord. Det handlar om att sidans title, meta description, rubriker, textinnehåll och bildernas alt-taggar utformas så att Googles Algoritm enklare förstår vad sidan handlar om. Även URL (sidans unika adress) påverkar rankingen marginellt.
  • Off Page – Länkar från andra webbplatser är en rankingfaktor, därför gäller det att arbeta med att få andra webbplatser att länka. Numera är kvalitet och relevans viktigare än kvantitet.

Vill du få en förståelse för processen rekommenderar jag att du även läser om sökmotoroptimering på Oxits hemsida här.

Hur fungerar Google och andra sökmotorer?

Här förklaras hur sökmotorer som Google fungerar.

Grunden i att förstå och göra sökmotoroptimering är att förstå hur Google och andra sökmotorer fungerar.

Om du googlar efter något så kör sökmotorn en algoritm, mer eller mindre i realtid, som ska ge ge dig de sökträffar som anses vara bäst för just din sökning.

Googles index består av flera miljarder sidor och du får söksvaret innan du knappt hunnit blinka efter att du googlat.

Hur bestämmer Google vilka sökträffar som motsvarar din sökning bäst?

Ingen utomstående vet exakt hur Googles algoritm fungerar, men vissa saker är kända.

Idag vet vi att Google rankar webbplatser och landningssidor utifrån vissa kriterier:

  • Relevans – Matchar innehållet det sökningen avser?  Det är främst innehållet som bedöms.
  • Auktoritet – Kan man lita på källan? Detta avgörs genom att se till en kombination av hur många andra webbplatser och vilka som länkar till sidan.
  • Användbarhet – Är innehållet användbart för den som söker? Det finns en koppling mellan innehållets kvalitet och användbarhet. Google tittar på saker som användarupplevelsen genom olika signaler, ”User Experience Signals”.

Alla de faktorer som Google väger in och bedömer för att ranka en webbplats eller landningssida kallas för rankingfaktorer.

Sökmotoroptimeringens roll inom marknadsföring

Det finns mängder av sätt för företag att marknadsföra sig och det de erbjuder.

För att kunna ta ställning till behovet av insatser i form av sökmotoroptimering krävs förståelse för vilket resultat man kan förvänta sig och vilka resurser som kommer att krävas.

Bra sökmotoroptimering är mätbart och med rätt spårning går det också värdera resultatet och därmed investeringen.

Push-marknadsföring

När det pratas om marknadsföring tänker fortfarande många på push-strategier, det vill säga hur man ska kunna nå ut med det man erbjuder till potentiella köpare.

Det finns en hel del olika metoder för push-marknadsföring, många av dem har förändrats över tid.

Exempel på push-marknadsföring:

  • TV- och radioreklam
  • Annonser i tidningar och direktreklam
  • Annonsering via sociala medier som Facebook och Instagram
  • Bannerannonsering (grafiska annonser på diverse webbplatser, ofta tidningssajter)
  • Influencers och Youtubers genom påverkan via sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube
  • Företags medverkan och aktivitet på de sociala plattformarna
  • Exponering på skyltar (både digitala och tryckta)
  • Broschyrer och informationsblad med mera

Det var bara några av flera möjliga marknadsföringsaktiviteter som alla har en sak gemensamt, de är alla push-strategier.

Pull-marknadsföring

Pull-marknadsföring är något helt annat.

Enkelt förklarat innebär det att kunderna söker upp information om de produkter och tjänster de är intresserade av.

Att de ”drar” till sig information (pull) istället för att någon ”trycker” (push) på dem information som de egentligen inte efterfrågar är den stora skillnaden.

Exempel på pull-strategier:

  • Annonsera med annonser kopplade till sökord via sökmotorer som Bing och Google
  • Synas organiskt i sökresultatet utan att betala för att finnas där

När någon söker efter en produkt eller tjänst online, via Google, Youtube (eller annan sökmotor) så är de mitt i en köpprocess.

De är heta potentiella köpare på jakt efter information om det de vill köpa, eller i flera fall helt färdiga köpare.

Många av dem som googlar har blivit påverkade på vägen, därför utesluter en pull-strategi inte push-strategin.

För många företag handlar det om att kombinera dessa strategier, men många har fastnat i att det handlar om att trycka på kunderna budskapet om att just deras produkt eller tjänst är vad de behöver.

Vad anser Google om SEO?

Numera rekommenderar Google webbplatsägare att anlita en sökmotoroptimerare för att förbättra förutsättningarna att synas så bra som möjligt i sökresultatet.

I Googles handbok om sökmotoroptimering skriver Google bland annat:

Om du tänker anlita en sökmotoroptimerare är det bra att göra det i ett tidigt skede. En bra tid att anlita en är när du funderar på att göra om designen på webbplatsen eller när du planerar att lansera en ny webbplats. Då kan du och sökmotoroptimeraren från början se till att webbplatsen är så sökmotorvänlig som möjligt. En bra sökmotoroptimerare kan även användas för att förbättra en befintlig webbplats.

Bra SEO förbättrar sökresultatet

Ett bra sökresultat är en förutsättning för att Google ska fortsätta att vara den ledande sökmotorn.

Med bra SEO blir det lättare för Google att leverera relevanta sökträffar, vilket ger bättre sökresultat och nöjda användare.

Sökmotoroptimering, SEO, har en historia som gett begreppet ett delvis dåligt rykte.

Många förknippar sökmotoroptimering med att det handlar om att betala för något okänt som inte alltid ger resultat i form av fler kunder.

I början, när Google blev den marknadsledande sökmotorn, handlade sökmotoroptimering nästan uteslutande om att skapa länkar från andra webbplatser.

Sökmotoroptimering blev nästan synonymt med länkar från tvivelaktiga webbplatser som inte kommunicerade något vettigt.

Google drog åt snaran och satte mer eller mindre stopp för detta, som de ansågs vara manipulation, genom att rulla ut en uppdatering 2012 som fick namnet Pingvinen.

Många av de webbplatser som fått för många länkar, som enbart skapats för att de skulle ranka bättre, åkte över en natt lång ner i sökresultatet.

Detta gjorde knappast så att ryktet för sökmotoroptimering blev bättre.