Det har knappt gått en dag sedan Amazon.se slog upp portarna i Sverige och uppmärksamheten är enorm.

Nästan alla större medier i Sverige har uppmärksammat Amazon.se.

Det är inte bara medier utan Amazon är även ett hett diskussionsämne bland e-handlare och i sociala medier.

Att Amazon.se kommit för att stanna är det väl knappast någon som tvivlar på, men kommer de sluka den svenska marknaden och förändra e-handeln i Sverige drastiskt?

Sverige är ett förhållandevis moget e-handelsland.

Idag är det Google som driver de flesta affärerna.

Vi googlar och sedan handlar vi.

Att ta steget att använda Amazon till att leta efter produkter är långt från självklart för alla.

Därför kommer Amazons framgång i Sverige också vara beroende av hur de själva rankar och syns i Googles svenska sökresultat.

Hur står sig Amazon.se i Google så här i deras uppstart?

Amazon Ahrefs DR

 

Domänen Amazon.se har redan en styrka som skulle göra de flesta avundsjuka, men de saknar ranking. De syns med 98 sökord topp 100 och efter en dag är det främst trafik från de som googlat Amazon. Det finns redan 326 sajter som länkar till Amazon.se, en siffra som kommer tiodubblas inom kort. 

Antalet länkar till Amazon.se växer lavinartat

Alla som kan lite om SEO och Googles rankingfaktorer vet att länkar har en stor betydelse.

Antalet länkar till Amazon.se

Amazon.se har redan länkar från 326 domäner.

Bland de sajter som länkar till svenska Amazon är en stor andel Amazons egna.

Det är oerhört starka sajter sett till länkstyrka, vilket snabbt kommer stärka Amazon.se.

Bland de som länkar hittas en hel del överraskningar.

Många av de sajter som länkar är utländska, men Ahrefs hittar även en del svenska hänvisande domäner.

De hjälper alla till med SEO för Amazons räkning och därför är det lite förvånande att ehandel.se står med på listan.

Så snabbt gick Amazons ranking, sett till antal sökord topp 100, från nästan 0-100

Sökord Amazon.se

På rekordfart rankar idag Amazon.se med 98 sökord topp 100.

Vi kommer säkert se antalet mångdubblats de närmaste dagarna.

Den stora frågan är hur de kommer lyckas i konkurrens med andra e-handlare.

SEO kommer bli viktigare för e-handlare

Om en e-handlare inte säljer det egna varumärket så är Amazons plattform ingen självklar säljkanal.

Istället gäller det att stärka upp den egna webbutiken för att kunna konkurrera, om Amazon säljer samma produkter.

Det som talar för att det finns en chans för e-handlare att konkurrera med Amazon i Sverige är vårt invanda beteende att använda Google som del i köpprocessen.

För den e-handlare som väljer bort Google blir det förmodligen mycket svårare.

I tyskland har Amazon 1 637 837 förstaplaceringar i Google

Amazon.de

I Tyskland har Amazon enorma mängder organisk trafik från Google.

Enligt Ahrefs så handlar det om så mycket som 137 000 000 besökare per månad.

Ahrefs visar också att antalet förstaplaceringar överstiger 1,5 miljoner, bara i Tyskland.

Om man ska  jämföra Amazon i Sverige med  Amazon i Tyskland så måste man vara medveten om att det finns en rad skillnader.

Det handlar dels om att det är två vitt skilda marknader med olika förutsättningar, dels om att Amazon funnits i Tyskland i över fem år.

Däremot visar utvecklingen i Tyskland, sett till den organiska trafiken, att Amazon inom kort kommer synas allt oftare i Googles sökresultat.

Detta väcker en hel del intressanta frågeställningar.

Hur kommer detta slå mot de svenska e-handlarna och e-handeln i Sverige?

Hur många kommer välja Amazon.se framför andra webbutiker?

Detta är frågor som vi delvis kommer få svar på inom kort.

Om bara en månad sätter julhandeln fart på allvar och lagren är fulla hos många e-handlare, därför finns det kanske anledning för många att känna viss oro.

Inte minst se över sin egen synlighet i Google.