sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Med sökmotoroptimering får din webbplats chansen att hittas av de som googlar efter dina produkter och tjänster utan att du behöver betala för annonser. Många förknippar fortfarande sökmotoroptimeringen med att manipulera Google, men i själva verket är det ett hantverk som handlar om mycket arbete.

Först handlar det om att ta reda på vad dina kunder använder för sökfraser, för det är dessa din webbplats ska tillgodose. Denna del av sökmotoroptimering kallas ofta för sökordsanalys eller nyckelordsanalys. Det handlar om att positionera sig på toppord som är de mest relevanta för den bransch som avses, men det gäller också att ta positioner för ord och begrepp med färre sökningar.

Nästa steg är att anpassa din webbplats med bra och unikt innehåll som ger ett tydligt svar till både Google och besökaren. I grunden handlar det om tydliga titlar och rubriker som reflekterar innehållet. Att använda ”Meta Keywords” (gammal SEO-metod) och oändliga upprepningar av sökordet i texten är bortkastad energi som kan skada positionerna snarare.

Slutligen behövs länkar. Google förklarar själva detta med:

Anledningen till att Googles söktjänster fungerar är att vi litar på att de miljoner människor som publicerar länkar på webben kan avgöra vilka andra webbplatser som innehåller värdefull information. Vi utvärderar varje webbsidas relevans med hjälp av mer än 200 signaler och teknik som den patenterade algoritmen PageRank™. PageRank analyserar vilka webbplatser som andra sidor har ”röstat fram” som de bästa informationskällorna på Internet. I takt med att webben blir större så förbättras faktiskt den här tekniken, eftersom varje ny webbplats erbjuder ny information samtidigt som den utgör en ny ”röst” att ta med i beräkningen.

Källa: Google, tio saker som vi tror på.

Därför är synlighet i Google bättre marknadsföring

För företag som vill marknadsföra sitt varumärke och sina produkter samt tjänster så finns det en rad olika möjligheter. Vad som fungerar bra och mindre bra varierar mycket från företag till företag och en faktor som har stor betydelse är vilket branschsegment man verkar i. Finns kunderna på Internet, vilket de allra flesta gör idag, så är synlighet i Google förmodligen det bästa man kan göra för marknadsföringsbudgeten. Sökmarknadsföring har som grundidé att den som letar efter produkter och tjänster ska hitta just det företag som marknadsförs genom att det framhävs i Googles sökresultat. Detta kan ske genom köpta annonser (Google Adwords) och genom googles organiska sökresultat (det som inte är annonser). För bästa resultat är det vanligt att kombinera bra positioner i det organiska sökresultatet med Google Adwords. I konkurrensutsatta segment är klickkostnaden hög och det gäller att man har koll på konverteringskostnaden så att annonserna betalar sig. I och med detta kommer vi även in på den väl så viktiga konverteringsoptimeringen som tillsammans med sökmotoroptimering (SEO) blir stommen i företagets internetmarknadsföring.